مجله1

روش صحیح هرس درخت گردو

هرس درختان

انواع هرس درخت گردو:

روش صحیح هرس درخت گردو به دو بخش تقسیم کرد:

1-هرس فرمدهی (درختان زیر5 سال )

2- هرس باردهی (درختان بزرگسال)

هرس فرمدهی:

هرس فرمدهی در سال های اول که نهال در حال ایجاد بازوهای اصلی و تاج است بنا به شرایط آب هوایی منطقه صورت می گیرد. این نوع هرس در سلامتی درخت،تولید بیشتر و کیفیت بالای محصول بسیار اثرگذار است.
در دومین نوع هرس که هرس باردهی نام دارد برای اصلاح درختانی است که به درستی فرمدهی نشده اند و باعث تولید کم و کیفیت پایین محصول می گردد.
معمولا عملیات جوانسازی درختان با حذف شاخه های بیمار، آفت زده، شکسته، نرک ها و پاجوش ها انجام می گیرد.

فیلم آموزش هرس باردهی درخت گردو

هرس باردهی درخت گردو:

درخت گردو یکی از بابرکت‌ترین درختان است که از تمامی اجزای آن برای مصارف مختلف از جمله خوراکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنعت و صنایع‌دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آنکه از این موهبت الهی نهایت بهره را ببرید، باید از نهال آن به‌خوبی حفاظت و حراست کنید.

آموزش هرس درختان هسته دار و دانه دار

یکی از عوامل داشتن یک درخت گردوی خوب و پربار، هرس‌کردن به‌موقع و صحیح آن است. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با هرس درخت گردو بیشتر آشنا شوید. ما شرکت خدمات کشاورزی و باغبانی آرکاکاران همراه شما هستیم تا درختانی پربار و سالم پرورش دهید.

طریقه صحیح و اصولی هرس درختان

هرس باردهی درخت گردو بزرگسال در بازده زمانی پاییز باید انجام می گیرد تا اشک و آبریزی در برش درخت اتفاق نیوفتد و هرس درخت نهال گردو در فصل بهار انجام می گردد.

اولویت های هرس: 

  1. شاخه های متقاطع: شاخه های که بهم برخورد دارند و باعث جلوگیری از عبور نور به درون درخت می گردند.
  2. نرک: دارای شاخه های جانبی نیستند و به دنبال نور مستقیم به سمت بالا می روند، معمولا این شاخه ها به شکل متقاطع هستند و رشد آن ها روی بازوی درخت است.
  3. شاخه های رو به پایین: این شاخه ها به سمت پایین رشد می کنند که معمولا در سایه قرار می گیرند و باعث عدم باردهی می شوند. با هرس این شاخه ها، عبور  ادوات کشاورزی در باغ راحت تر است.
  4. شاخه های با فاصله کم: این شاخه ها تراکم اضافی ایجاد کرده و مانع عبور نور به داخل درخت هستند.
  5. شاخه های شکسته:شاخه های شکسته، عبور ادوات کشاوزی را با مشکل مواجه می کنند. علاوه بر این عملیات برداشت محصول به سختی انجام می گیرد.
  6. تنه جوش: تمامی شاخه های که از پایه درخت رشد کرده اند بایر هرش شود.
  7. پاجوش: پاجوش ها در کنار تنه و یا فاصله چند سانتی از درخت رشد می کنند باید کاملا هرس شود، هرگز این شاخه ها با قیچی بریده نشود.

در پایان عملیات هرس روی قسمت هایی که هرس کرده اید از چسب مخصوص باغبانی استفاده نمایید.

هرس درختان

 

بعد از انجام هرس درخت شکل بالا را به خود می گیرد؛ امابهتر است با حذف شاخه های ثانویه درخت (شاخه های که در آینده مشکل ساز می شوند)،عبور نور به درون درخت تقویت کنید. طبیعی است در هر قسمتی از درخت که برگ وجود دارد تابش نور خورشید باعث فرآیند فتوسنتزی، تغذیه برگ و میوه دهی می گردد.

در تصویر بالا هرس اصولی درخت گردو را مشاهده می کنید که باعث عبور نور به درون درخت و شروع فتوسنتز در گیاه می گردد. شیره نباتی از طریق ریشه به درون برگ ها منتقل و با تابش نور خورشید، تبدیل به شیره پرورده ای می شود که جوانه ها و میوه ها از آن تغذیه می کنند.

روش و زمان صحیح هرس:

روش صحیح هرس درخت گردو دارای شرایط خاص و ویژه‌ای نیست. بهترین اقدام، انتخاب زمان مناسب هرس و انجام آن به روش صحیح است. برای آن که هرس درختان با موفقیت انجام شود، بهتر است از قطع شاخه‌ها در فصول گرم سال جلوگیری کنید. در این حالت، درخت در معرض حمله آفات قرار نمی‌گیرد و احتمال ایجاد بیماری کمترر است.

درصورتی‌که درختان، به‌ویژه درخت گردو را در فصل گرم سال هرس کنید، مورچه، شته و سایر آفات سلامت گیاه را شدیداً مورد حمله قرار می دهند. قطع شاخه‌های قطور باید از بالای جوانه‌ها صورت گیرد و در صورت نیاز از چسب هرس استفاده کنید. در سال، تنها باید یک‌پنجم تاج گیاه را هرس کنیم.

 

ما شرکت خدمات کشاورزی و باغبانی آرکاکاران  برای بهبود باغبات و کشاورزی شما عزیزان به معرفی انواع کودهای شیمیایی و ارگانیک کشاورزی و همچنین دوره های آموزش کشاورزی و باغبانی فراهم نموده ایم. امید است که با انجام مشاوره های باغبانی مجموعه آرکاکاران بیشترین ثمره را از اراضی خود بدست آورید.

آدرس سایت: arkakaran.com

نویسنده: مهندس احمدوند

کود  ابزارآلات باغبانی     دوره های آموزشی

لینک توضیحات و خرید محصول

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *